خواندنی
شنبه1 ارديبهشت 1403     Saturday, April 20, 2024
1398/10/17
گروه :
کدخبر :
26984
682
چاپ :

ماجرای دو نماینده بازداشت شده چه بود؟

احمد توکلی: تبانی در خرید 6 هزار خودرو و چند صد کیلو طلا وظیفه نمایندگی است.

احمد توکلی: تبانی در خرید 6 هزار خودرو و چند صد کیلو طلا وظیفه نمایندگی است.
مبارزه با فساد برخی مسئولین هر روز با قوت بیشتری ادامه دارد اما مسئولین قوه قوضاییه باید مراقب تأثیر نفوذ و توصیههایی که برای این منظور میشود باشند. 
در خبرها ست که دو نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی به خاطر دست داشتن در مافیای خودرو ، بازداشت شدند، تبانی این دو نماینده مجلس شورای اسلامی با یک گروه خودرو سازی داخلی بر بازار خودرو کشور تأثیر منفی زیادی داشته است تا جایی که یکی از دلایل افزایش بی رویه قیمت خودرو اقداماتی بوده که این دو با همدستی با خودرو ساز داخلی انجام دادهاند. 

حضور دو نماینده بازداشتی در مجلس: 

در حالی که می بایست این آقای فریدون احمدی نماینده زنجان و محمد عزیزی نماینده ابهر ( هر دو از استان زنجان ) در زندان  به سر میبرند خبر حضور دو نماینده بازداشتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی شگفتی ساز شد .. . 
یک نماینده مجلس در این باره گفت: پیش از آغاز جلسه رسمی مجلس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی در خصوص دستگیری دو نماینده مجلس و آزادی آنها توضیحاتی داد. 
لاریجانی اعلام کرد که ما به آقای رئیسی گفتهایم چون آقای عزیزی و آقای فریدون احمدی نماینده مجلس هستند برای آنها اعلام وثیقه کنید که زندان نروند تا بررسی پرونده انجام شود. 

نقش داشتن سه نماینده در پرونده سایپا :

در همین زمینه سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از نقش سه نماینده مجلس در پرونده خودرو سازی سایپا طبق گزارش دادستانی تهران خبر داد. 
محمد جواد جمالی نوبندگانی، در جمع خبرنگاران گفت: در تاریخ 26 شهریور سال 97 از طرف دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران نامهای به علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در آن نامه آمده بود دو نفر از شهروندان عادی که یک خانم و یک آقا به علت اخلال در نظام اقتصادی و پولشویی دستگیر شدند و گفتهاند که برای مشارکت در تولید خودرو و پیشفروش عمده محصولات شرکت سایپا قراردادی را با آنها انعقاد کردهاند. 
وی تصریح کرد: بازرسی کل کشور در گزارش واصله در این خصوص اعلام کرد که با توجه به اظهارات مدیران شرکت سایپا این قرارداد از حیث تحقیقات به عمل آمده و شرایط واگذاری خودرو غیرقانونی بوده است. 
نوبندگانی خاطرنشان کرد: حسب اظهارات متهمان فوق، آقایان نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نفوذشان برای این انعقاد قرارداد بهره بردند و پس از پایان مدت قرارداد و عدم تمدید آن و استقرار تیم جدید در سایپا یکی از این نمایندگان با حضور در سایپا خواهان تمدید این قرارداد گردید و حتا مدیرعامل را تهدید به استیضاح وزیر صنعت کردند. 
جمالی نوبندگانی گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این موضوع را بررسی کرده و توضیحات شفاهی و مکتوب این نمایندگان را که شامل 4 صفحه با امضای آنان است گرفته است. 
سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این دو نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفتهاند که ما آشنایی قبلی با متهمان (آقا و خانم) نداشته و دخالتشان را در امر قرارداد تکذیب کردهاند و گفتهاند که قبلاً این چنین قراردادهایی منعقد شده و انعقاد این قرارداد انحصاراً مربوط به این دو نفر نبوده است. 
وی ادامه داد: این دو نماینده در هیأت نظارت گفتند که استیضاح وزیر صمت به این دلیل مربوط نبوده و پیش از مطرح شدن این مشکلات و مشکلات مربوط به قرارداد بوده و در حقیقت مربوط به قبل است. 
سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بیان داشت: آن چیزی که به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از طرف قوه قضاییه تاکنون واصل شده همین موارد است و اگر چیز دیگری بحث است و یا در آینده بحث خواهد شد موضوع از این جریان متفاوت است که تاکنون به این هیأت چیز جدیدی واصل نشده است. 
جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در 16 بهمن سال 97 در نامهای به عباس جعفری دولتآبادی دادستان وقت تهران به استحضار آن مقام قضایی رساند که موضوع در این هیأت طبق تبصره یک ماده 9 قانون آییننامه داخلی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته و اقدامات این دو نماینده مجلس خارج از وظایف نمایندگی آنها تشخیص داده نشد و نظر این هیأت صرفاً در مورد نامه مذکور دادستانی و درخواست آنها در سال 97 بوده است. 
جمالی نوبندگانی افزود: مصونیت به نمایندگان مجلس به آن صورتی که در سایر کشورهاست در ایران وجود ندارد و در کشورمان این مصونیت درباره اظهارنظر و وظایف نمایندگی تعریف میشود. 
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: فرم محاکمه نمایندگان به شکلی است که در ابتدا هیات رییسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را در جریان میگذاشتند تا اقدامات بعدی صورت گیرد.
در این زمینه ، احمد توکلی رییس هیات مدیره دیدهبان شفافیت و عدالت ، در نامه ای به رییس کمیسیون حقوقی و نایب رئیس هیأت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان ، خواستار  روشنگری برای برای همگان در این باره شد: 

جناب آقای ملکشاهی 
ریاست محترم کمیسیون حقوقی و نایبرییس هیأت نظارت مجلس 
بر رفتار نمایندگان 

جنابعالی در پاسخ به استعلام دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران در ارتباط با تخلفات آقایان محمد عزیزی نمایندهی ابهر و فریدون احمدی نمایندهی زنجان در تاریخ بهمن 1397 اعلام کردهاید که با توجه به بررسی به عمل آمده و توضیحات نامبردگان، رفتار آقایان در تخلفات خودرویی و طلا خارج از مصادیق ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده نشد. 

در این باره چند پرسش پیش میآید: 

1- آیا به نظر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، تبانی در خرید 6 هزار خودرو به صورت رانتی و چند صد کیلو طلا و همکاری با فردی که جزء 15 نفر اول کسانی است که با خرید بیش از 30 هزار سکه، کمک به اخلال در نظام اقتصادی کشور نموده اند، جزء وظایف نمایندگی است؟ 
2- آیا ایجاد بحران در موضوع پوشک که حتی مقام معظم رهبری به آن ورود کرده و گلایه نمودند و در این بحران، رد پای شرکت پارس حیات که نقش آقای محمد عزیزی در آن برجسته است، جزء وظایف نمایندگی است؟ 
3- هیأت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان چه بررسیای به عمل آورده و براساس وجه عقلانی یا قانونی این همه تخلف را خارج از حیطه وظایف نمایندگی نشناخته؟ توضیحات نامبردگان چه بوده که حکم بر برائت آنان نموده است؟ 
اگر در اینباره همان بهمن 1397 موضع درستی اتخاذ میکردید کار این دو نماینده به اینجا می کشید؟ 
خواهشمند است برای حفظ شأن و جایگاه مجلس به افکار عمومی توضیح کافی بدهید. 
 
برچسب ها : نمایندهتبانی

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
خواندنی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه خواندنی می باشد.