خواندنی
سه شنبه29 اسفند 1402     Tuesday, March 19, 2024
1398/10/17
گروه :
سیاسی
کدخبر :
26978
1140
چاپ :

اشغال افغانستان برای برافکندن طالبان

التماس برای اجازهی خروج از طالبان ؟!

امپریالیسم آمریکا به بهانهی انفجار برج های دوقلوی نیویورک روز در 7 اکتــبر 2001 میــلادی با نام  عملیات بلندمدت آزادی ( Operation Enduring Freedom)  افغانستان را مورد یورش نظامی قرار داد .
بریتانیا نیز از سال 2002 میلادی.برای یاری به آمریکا نیروی نظامی به این کشور فرستاد . هدف اصلی این جنگ، مبارزه و از بین بردن القاعده، طالبان و حامیان آن بود. کمابیش یک ماه پس از یورش نظامی آمریکا ، حکومت طالبان بر افغانستان فروپاشید .
اما امروز پس از گذشت نزدیک به 18 سال از اشغال افغانستان ، دولت ایالات متحده ، در پی آن است که در پی گفتوگوهای درازمدت با طالبان در قطر ، اجازهی بیرون رفتن از باتلاق افغانستان را به دست آورد . 
ترامپ در آغاز ریاست جمهوری اعلام کرد که میخواهد نیروهای خود را از افغانستان بیرون بکشد ؛ اماچندیپیش ،  پس از گذشت 18 سال درگیری و حضور نظامی آمریکا در افغانستان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: « من می توانم در عرض یک هفته برنده جنگ افغانستان باشم »
به گزارش خبرگزاریها ، ترامپ در دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت: « آمریکا می تواند در عرض یک هفته پیروز جنگ افغانستان باشد اما از آنجایی که این پیروزی هزینه جانی بسیاری دارد در نتیجه ما ترجیح می دهیم که برای خروج از افغانستان با شرکای منطقه ای همکاری کرده تا تقابل نظامی دو دهه ای را به پایان برسانیم ... اگر ما بخواهیم برنده جنگ افغانستان باشیم می توانیم در کمتر یک هفته این کار را انجام دهیم اما من نمی خواهم که 10 میلیون نفر کشته شوند.
حکومت آمریکا درپی آن است که با نادیده گرفتن دولت و مردم و ملت افغانستان ، با طالبان کنار آید و با بیرون رفتن از افغانستان ، این کشور را به ورطهی جنگ داخلی تمامعیار ، فروافکند .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، اشرف غنی ییس جمهور افغانستان در اظهاراتی خطاب به نیروهای نظامی گفت جنگ و مبارزه مسلحانه در مقابل طالبان و گروههای مسلح مخالف نظام کنونی در افغانستان، جهاد است.
وی افزود : نیروهای نظامی باید تا برقراری صلح در کشور، دشمنان این خاک را در هر گوشه و کناری سرکوب کنند.
اشرف غنی تاکید کرد: «طالبان گروهی ویرانگر بوده و همیشه تلاش کرده تا به شهروندان و تاسیسات عمومی در افغانستان، آسیب برساند. گروه طالبان زمینهساز رشد گروههای جنایتکار دیگر در افغانستان بوده و هست. برای این گروه، خون و جان شهروندان کشور ارزشی ندارد. آنها با قتل و کشتار زنان، مردان و افراد غیرنظامی میخواهند بر زندگی ما مسلط شوند. این گروه مجبور است که یک راه حل سیاسی را در افغانستان انتخاب کنند؛ آنها هرگز نمیتوانند با این رفتارشان، یک نظام بزرگ را ساقط کنند » .
غنی، در مورد اینکه طالبان خواستهاند که انتخابات ریاست جمهور افغانستان به تعویق انداخته شود، گفت: این خواست طالبان مخالف امیدهای مردم است. طالبان بخشی از شهروندان افغانستان هستند، اما تعیین کننده سرنوشت این کشور نیستند. 
او یک بار دیگر تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در وقت و زمان تعیین شده برگزار میشود و تاخیر در انتخابات، به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست، چرا که طالبان میداند و هراس دارد که از طریق برگزاری انتخابات، نمیتواند پیروز میدان سیاسی شوند و به قدرت برسند. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حق شهروندان این کشور است و مردم خود تصمیم میگیرند که یک دولت مشروع داشته باشند.
همچنین اشرف غنی، در مورد سیاستمدارانی که بیرون از نظام هستند و برای گفتوگوهای صلح به روسیه و پاکستان رفتهاند اشاره کرد و گفت: « این سیاستمداران، فاقد یک برنامه بوده و عمدا زمینه را برای نمایندگان طالبان مساعد ساختهاند تا از کشوری به کشور دیگر بروند بدون آنکه ممانعتی برای آنها وجود داشته باشد » .
 

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
خواندنی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه خواندنی می باشد.